تطوير مقياس التكنوفوبيا لدى عينة من طلاب كلية التربية بالإسماعيلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية، جامعة قناة السويس

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تطوير مقياس التكنوفوبيا لدى طلاب الجامعة. واختيرت عينة متاحة من طلاب كلية التربية بلغت حجمها 310 طالبًا وطالبة من طلاب الجامعة. وأجري الصدق بطريقة الصدق المحك التلازمي عن طريق حساب معامل ارتباط بيرسون بين الابعاد والدرجة الكلية وبلغت 0.59 وهي قيمة متوسطة. واستخدم التحليل العاملي الاستكشافي بطريقة المكونات الأساسية والتدوير المتعامد وأسفرت النتائج عن ثلاث ابعاد فسرت 71.7% من التباين الكلي المفسر للظاهرة . واستخدم التحليل العاملي التوكيدي وأثبتت النتائج مطابقة مقبولة في ضوء بيانات العينة. وقدر الثبات بطريقة ألفا كرونباخ، للمقياس ككل وبلغ 0.77 في حين تراوحت معاملات ألفا للأبعاد الداخلية للمقياس بين 0.77 إلى 0.85 مما يعني اتساق البنية الداخلية للمقياس. وقد أظهرت نتائج الدراسة مؤشرات مرتفعة لصدق وثبات المقياس.
The aim of the current study was to develop the Technophobia Scale among university students. a convenience sample of 310 male and female students from the Faculty of Education was selected. The validity was assessed using the convergent validity method by calculating the Pearson correlation coefficient between the dimensions and the total score, which was 0.59, indicating a moderate value. Exploratory factor analysis was conducted using the principal components method with orthogonal rotation. The results yielded three dimensions that accounted for 71.1% of the total explained variance. Confirmatory factor analysis was performed, and the results demonstrated an acceptable fit based on the sample data. The reliability was estimated using Cronbach's alpha, which was 0.77 for the overall scale, while the alpha coefficients for the internal dimensions of the scale ranged from 0.77 to 0.85,

الكلمات الرئيسية