فعالية برنامج علاجى فى تخفيف الشعور بالضجر لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى الكشف عن فعالية برنامج علاجى فى تخفيف الشعور بالضجر لدى عينة من طلاب الجامعة ، وتكونت عينة الدراسة من (10) طلاب من كلية التربية بجامعة بنها تشتمل كلاً منهما على (5) ذكور، (5) أناث فى كل مجموعة، وتتراوح أعمارهم من (20-22) عامًا بمتوسط عمرى قدره ( 21,09) عامًا، وإنحراف معيارى (76,.) واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي بقياس قبلي وبعدي وتتبعي، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس الشعور بالضجر (إعداد/ الباحثة) ، وبرنامج العلاج بالمعنى لتخفيف الشعور بالضجر (إعداد/الباحثة)، وأشارت النتائج إلى فعالية البرنامج العلاجى في تخفيف الشعور بالضجر لدى عينة من طلاب الجامعة، وأيضًا استمرار فاعليته إلى فترة ما بعد المتابعة.
The current research aims to investigate the effectiveness of a therapeutic program in alleviating boredom among a sample of university students. The study sample consisted of 10 students from the Faculty of Education at Benha University, including 5 males and 5 females in each group. Their ages ranged from 20 to 22 years with an average age of 21.09 years and a standard deviation of 0.76.
The researcher employed a quasi-experimental pretest-posttest-follow-up design. The study instruments included: a Boredom Perception Scale for university students (developed by the researcher), and a Meaning-Centered Therapy program for alleviating boredom (developed by the researcher). The results indicated the effectiveness of the therapeutic program in alleviating boredom among the university student sample, with its effectiveness also extending to the post-follow-up period.

الكلمات الرئيسية